
Съвет Nº 2
Какъв е най-добрият начин за научаването на нови умения?
Да слушаш обяснения от учител?
Да прочетеш учебник с инструкции?
Или просто да скочиш и да ги пробваш?
Много инкубатори за таланти използват подход, който аз наричам метод на „гравирането“. В общи линии става дума за наблюдение – отблизо и силно съсредоточено – за изпълнението на конкретно умение, отново и отново, докато в ума се отпечата ясна картина на видяното.
Преди няколко години в телевизионното предаване „60 минути“ треньорът по тенис и атвор Тимоти Галуей събрал група хора на средна възраст, които никога не били играли тенис. Направил им кратък тест и избрал жената, която показала най-малък потенциал. След това, без да казва нито дума, той започнал да изпълнява форхенди, докато жената наблюдавала. Той насочил вниманието й към краката, захвата и ритъма на ударите. Жената го гледала внимателно, след това започнала да копира движенията му. След 20 минути тя овладяла шокиращо приличен форхенд.
Друг пример за „гравиране“, който включвал ушите, а не очите, е методът за изучаване на музика на д-р Сузуки. Всеки ден, отделно от уроците, учениците на Сузуки слушат поредица песни. Започват с „Twinkle, Twinkle Little Star“ и постепенно напредват към по-сложни мелодии. Слушането на една песен отново и отново, я запечатват в мозъците на учениците. „Упражненията в слушане“ изграждат мощна и подробна умствена карта, серия от точки, спрямо които може да бъде измерен успехът или провалът на всеки бъдещ опит.
Ключът към ефективното „гравиране“ е да се създаде интензивна връзка, да гледаш и да слушаш толкова задълбочено, че да си в състояние да си представиш усещането от съответната дейност. За физически умения си представете, че сте в тялото на изпълнителя. Осъзнайте и уловете движението, ритъма. Опитайте се да почувствате вътрешната форма на движенията. За умствени способности – симулирайте умението, като пресъздадете моделите, които експертът използва за вземане на решения. Шахматистите го постигат, като преиграват ход по ход класически партии; Ораторите го правят, като повтарят известни изказвания с оригиналната им интонация; Музикантите записват кавъри на любимите си песни; някои мои познати – писатели, постигат същия ефект, като преписват дословно откази от велики произведения.
(Звучи някак дзен“, но има ефект.)
От „Златната книга на таланта“ на Даниел Койл
Ако търсиш твоите таланти и силни страни – може би фабриката за таланти „Talent Factory“ е твоeто място?!