
Съвет Nº 2
Често ни се казва, че талантливите хора придобиват умения, като следват своите „естествени инстинкти“. Звучи добре, но в действителност е въздух под налягане. Всяко подобрение идва от усвояването и прилагането на нова информация, а най-добрият източник на информация разбира се крие в най-добрите. Така че – присвоявайте!
Кражбата/присвояването има дългогодишни традиции в изкуството, спорта, както и в дизайна, където често е представяна като „влияние“. Младият Стив Джобс краде идеята за компютърната мишка и падащите менюта от изследователския център на „Ксерокс“ в Пало Алто. Младите „Бийтълс“ крадат високото „Уууу“ в She Loves You, From Me to You и Twist and Shout от своя идол Литъл Ричърд. Младият Бейб Рут изгражда замаха си на базата на силния ъперкът на своя герой Босия Джо Джексън. Както казва Пабло Пикасо (който също не се е свенял да краде):
„Добрите художници вземат назаем. Великите художници крадат!“
Линда Септън, основателка на училището за съвременна музика „Септиен“, щкола близо до Далас, от която излизат музикални таланти на стойност милиони долари (включително Деми Ловато, Раян Кабрера и Джесика Симпсън), казва на учениците си:
„Трябва да крадете като луди, милички. Погледнете всеки изпълнител, който е по-добър от вас, и вижте какво можете да си вземете от него! След това го направете свое.“
Септиен следва собствения си съвет и вече е натрупала 14 големи класьора с идеи, откраднати от най-добрите изпълнители. В джобчетата на тези класьори има съвети за всичко (някои от тях са записани дори на салфетки от заведения) – от това как да вземеш висока нота, до това как да се справиш с груба тълпа от зрители.
Кражбата помага да се хвърли светлина върху няколко загадъчни тенденции на таланта – като това защо по-младите членове на музикалните семейства често са най-талантливите. (Част от списъка: по-малкият брат на Би Джийс, Анди Гиб; Майкъл Джексън; най-младият от Джонъс Брадърс – Ник. Да не говорим за Моцарт, И.С. Бах, и Йо-Йо Ма – всички те са най-малките в семейството). Разликата може да се обясни частично с правилото на „предното стъкло“ (виж тук) и частично с присвояване. Докато растат, по-малките деца имат достъп до ценна информация. Те разполагат с по-голяма възможност да наблюдават изпълненията на своите по-големи братя и сестри, да имитират, да видят какво работи и какво – не. С други думи – да просвояват!
Когато присвоявате, се фокусирайте върху спецификата, а не върху общите впечатления. Уловете конкретни факти, ъгъла на левия лакът на голф играча, когато замахът му достига връхната си точка, извивката на китката на хирурга; точната форма в напрежението на устните в устните на певеца, когато взема високия тон; времетраенето на паузата, която комикът прави преди финалната реплика.
Запитайте се:
Кои точно са най-съществените действия тук?
Каква е разликата между моето и неговото изпълнение на тези действия?
От „Златната книга на таланта“ на Даниел Койл
Ако търсиш твоите таланти и силни страни – може би фабриката за таланти „Talent Factory“ е твеотео място?!