fbpx

Асен Йорданов е роден в София на 02.07 1896 година. Баща му е известен инженер и химик, който пътува със сина си през 1912 г., за да посетят различни технически изложение във Франция, Швейцария и Италия. Като малък любимото му занимание е да конструира хвърчила. Изпратен е да учи в Гренобъл, Франция, но сам решава да се премести в Париж в училище за пилоти. 

Първо откритие

През 1912 г. избухва Балканската война. Той заминава на фронта като доброволец в самолетното отделение в Свиленград, където започва да разбира още по–добре устройството им. След края ѝ завършва Втора мъжка гимназия и авиационното училище в Божурище с чин поручик. През 1915 г. по време на Първата световна война създава първия си самолет, известен като “Йорданов-1” или “Експрес”. Датата е 10 август и тя се смята за начало на българското самолетостроене. Самият цар Фердинад и пресата обръщат сериозно внимание на самолета.

Околосветски полет

През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за летци от цял свят с награда от 1 милион долара. Конкурсът изисква летците да извършат околосветски полет с начална точка САЩ. С финансовата подкрепа на Царство България двама летци заминават – Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. В последствие се оказва, че те са единствените кандидати и надпреварата е отменена. 

Американската мечта

Асен решава въпреки това да остане в Америка и българското правителство му позволява. Първоначално работи всякакъв вид работа, докато учи английски. По-късно става чертожник и летец изпитател за различни големи американски компании в сектора на технологиите. Докато не създава най-накрая своята компания през 1941 г. Jordanoff Aviation Corporation, чиято дейност е пряко свързана с въздушната отбрана на САЩ, офисът е в Ню Йорк, но е държан в пълна секретност предвид дейността на фирмата.

Просветителска дейност

Освен многобройните си изобретения в сферата на самолетостроенето, той е смятан и за изобретател на  въздушната възглавница и гласовата поща. Всички тези открития са до време, в по–късен етап от живота си се отдава на книгоиздаването, като пише различни наръчници за младши и старши пилоти, инженери и конструктури. Книгите му са превеждани в СССР, Франция и други държави. 

Понякога е наричан “патронът на летище София”, но по-често просто Джери.

Дали Джери заслужава да бъде запомнен предвид факта, че избира да се премести в САЩ, нека помислим. Никола Тесла, виден изобретател, роден на територията на съвременна Хърватска със спекулации за това дали е сърбин или хърватин, е повод за дискусия между двете държави. Макар че прекарва по–голямата част от живота си именно в САЩ, международното летище в Белград носи неговото име. Докато един български скулптор е автор на статуята на Леонардо да Винчи в едноименното летище до Рим, нашето “Враждебна”, а вече просто “Летище София” стои безименно. 

И все пак…

Асоциацията на българските летци и други доброволци са предложили през 2015 г. името на летището в София да бъде променено на Assen Jordanoff International Airport, тъй като той е известен в средите на самолетните екипажи и вдъхва доверие. Също по този начин и България може да се позиционира по-добре пред очите на останалия свят в сферата на авиацията. Има и залив в Антарктика, кръстен на него. Нашето летище е в концесия за 35 г. от 2020 г., булевард, водещ към него се казва “Асен Йорданов”, но самото то няма име.

Никола Субев

Pin It on Pinterest

Share This