fbpx

Проф. д-р. Георги Лозанов e роден през 1926 г. на 22 юли в София.  Баща му е асистент в историческия факултет на Софийски университет, както и учител. Изпълнявал е и длъжността директор. Майка му е юрист, за нея се знае малко и почива, когато той е едва на две години. Често има проблеми с властите след промяната на режима. Точно през 1944 година, когато той е на 18 години, е задържан, затворен в килия и измъчван, защото не е споделил за заговор на негови приятели против новата власт. Често сменя адреса си и успява да учи в университет с помощта на приятел на баща си. 

Образование 

Записва медицина в Софийския уневирситет и завършва през 1952 г., като след това специализира психиатрия. А най-накрая, разбира се, завършва педагогика и психология. През 1972 г. пише дисертация за БАН (Българска Академия на Науките), която защитава успешно и става “доктор на науките”. По това време вече има дълга клинична практика като психиатър в различни психодиспансери и преподава в института за следдипломна квалификация към ИСУЛ (Институт за Специализация и Усъвършенстване на Лекарите).

Сугестология

Сугестологията е наука за внушенията, която е разработена от проф. др. Георги Лозанов. Основната функция е премахването на ограничаващите вярвания, с които живеем, макар и за кратко, в контролирана среда. По такъв начин обучението става по-лесно и приятно. Този процес се нарича десугестиране. Обратният процес по внушение (сугестиране) включва учене чрез използването на нереализирания подсъзнателен умствен потенциал. Приемаме много повече информация, отколкото можем да осмислим и по такъв начин, ако бъдем обградени от визуална информация (картини, видеа, кратки надписи), учим несъзнателно.

Сугестопедия 

Докато сугестологията е теорията, именно сугестопедията е практиката. Тествана е в различни училища в страната. Мартин Карбовски е един от обучаваните по нея в 138 СУ в София. Хората, които се занимават с преподаване и разпространяване на методиката казват, че тя е 

изкуство+обучение+психология

Основите, на които се крепи обучението, са:

  • Неформална обстановка
  • Учене чрез игра и забавление
  • деперсонификация (избиране на различно име по време на сеансите)
  • Използване на картини, снимки и всякакви други визуални материали, разположени в залата.
  • Използване на музика и песни
  • Фокус върху невербалната комуникация (поведение, движения на тялото) по време на обучението 
  • Активно използване и на паравербалната комуникация (интонация, глас)

През 1978 г. идва в България експертна група от ЮНЕСКО (Организация на обединените нации за образование, наука и култура), която отсъжда, че тази методика наистина е най-ефективната за научаване на четене и писане при малки деца, както и за научаването на чужди езици. Дори комисията предлага системата да бъде въведена в развиващите се страни с ниска степен на грамотност. Официално е одобрена за образователна методика.

Сугестопедия и хипноза

Хипнозата се явява контрапункт на сугестопедията, според Лозанов и останалите теоретици на науката, защото те не искат да ограничават свободната воля на човека. Въпреки това му се е наложило, заради приятел на баща си да използва някакъв междинен метод.

Операция без упойка

Оперираният имал проблеми със сърцето и се притеснявал процедурата по премахването на  неговата херния да бъде извършена с упойка. Трудно се намерили лекари, които да се съгласят на тази експериментална операция. Твърди се, че  д-р Калъпев и д-р Танев се съгласили, като информация за двамата лекари не може да бъде намерена (или поне онлайн). Операцията била извършена за около 50 минути. Ролята на Лозанов била да говори постоянно на оперирания. Болка се е усетила само за 2-3 минути през цялата операция, което се случвало и при използването на нормална упойка. Твърди се, че всичко е заснето на документален филм. 

Критика 

Всички твърдения и изложени факти звучат доста убедително. Това, че сугестологията и сугестопедията са международно признати от институция като ЮНЕСКО, прибавя още тежест, но това не спира критиците. Някои учени смятат целия труд на Лозанов за непрактичен. Дали са пробвали неговите техники или не, не можем да бъдем напълно сигурни. Със сигурност обаче са чели неговите трудове. Друг важен инструмент в техните ръце са част от експериментите, за които се твърди, че има очевидци, аудио или видео материали, но те не могат да бъдат намерени. 

Живот след падането на Берлинската стена

Заживява във Виена по покана на министър-председателя на Австрия през 1993 г., там са му поверени училища и лаборатории, където може да работи спокойно. Закриването на института по сугестология две години по-рано сигурно е допринесло за решението му. Мнозина преработват трудовете му и изопачават истинската методика, като я превръщат в контролирана и силно повлияна от източните традиции. Също толкова са и обучените директно от него хора В Русия, САЩ и страните от Западна Европа, които преподават по истинската “сънна метода”.

Последни години и смърт 

Няколко години преди смъртта си решава да се завърне отново в родината си. Последната конференция с негово участие е на рождения му ден през 2010 година в Сливен, където и той живее. Има официални представители от 15 страни, но от България – нито един. Още преди падането на режима той твърди, че след време българите ще трябва да ходят някъде другаде, за да се обучават на това, което той е разработил. За щастие, има фондация на негово име, която е водена от негови лични ученици, които правят обучения и конференции.

Pin It on Pinterest

Share This